wz
logo2.JPG(14 kb)

Krátce po uvedení skůtru ČZ 175 typ 501 vznikl druhý československý model, skůtr MANET. Počátek výroby skůtrů MANET S-100 spadá do roku 1958, výroba verze S-100 skončila v roce 1965 a nahradil jí souběžně se už vyrábějící S-125(lišící se pouze objemem motoru). Krátce po zavedení modernizované verze S-125/03 změnil skůtr název na TATRAN 125 a s ním i vzhled, který byl více hranatý ale přesto stále využíval shodné díly. Když S-100 se podobal mopedu JAWA 50 typ 555, tak TATRAN se snažil byt podobný inovované verzi JAWY 50 a to typu 05.
Svého MANETA S-100 r.v.1963 jsem koupil s utřiženým TP tak, jak je na prvních fotkách, tzn. rozebraný na díly kvůli plánované renovaci, která ale skončila rozebráním. Rám s motorem ležel v truhlářské dílně, takže jsem měl o "zábavu" postaráno. Následující fotogalerie mapuje průběh renovace, možná časem dopíšu nějaký další text. Původní verze skůtru S-100 se lišila od té, co vlastním:

1)krabicovitým vyfukem
2)primárním převodem jednoduchým řetězem, později dvojitým
3)3mi lamelami místo pozdějších 4ech
4)ložisky v motoru o menších rozměrech
5)řidítkovým panelem bez výztuhy plexiskla
6)odlišným upevněním nosiče na rám
7)subtilnějším méně tuhým rámem(nosná trubka menšího průřezu)
8)panelem spínací skříňky se 4mi děrami
9)karburátorem řady Jikov 29XX HZ
10)pákami brzdy a razení se šroubovacími talířky, později zahnutá tyčovina s gumou

takhle bude vypadat:-)))
Rady pro renovátory:

-!POZOR při povolování matice primárního převodu na klikové hřídeli! Kvůli použité převodovce, která má odběr kroutícího momentu z předlohy, nikoli z hlavní hřídele, je závit na klikovém čepu LEVOTOČIVÝ!

-Po zjištění, že máte sjeté, ztvrdlé, oskákané, zkrátka nepoužitelné pneumatiky vyvstává problém, kde koupit nové. Mitas vyrábí pneu pouze na známějšího bratra Maneta a to prasátko, rozměr pneumatiky ale má 12x3.00". Nikdo ze známých světových výrobců ale rozměr 14x3.00" nevyrábí. Jediný výrobce rozměru 14x3.00" je u nás neznámá Korejská gůmárna VeeRubber, jejím distributorem pro ČR je Mefo Sport. jedinou nevýhodou je, že Korejci neznají vzorek zmiják, takže milovnící starého typu dezénu musí hledat po burzách.



Zjištěné odlišnosti:

Při půlení obou motorů, původní k rámu má číslo 5757x (Manet S-100 01/B) a druhý na náhradní díly číslo 1965x (Manet S-100 01/A) jsem zjistil tyto drobné rozdíly:
-změna odlitku levého karteru, u novějšího motoru přídavné výztužné žebro, které pomáhá lépe vést táhlo řazení
tnP1201856.JPG(8 kb) tnP1201858.JPG(8 kb)

-víko dmychadla má u novějšího motoru středící trubičky ve víku, starší v pravém karteru
-změna upevňovacích bodů krytu chlazení motoru (absence nálitku pro šroub u novějšího motoru)
tnP1201860.JPG(8 kb) tnP1201859.JPG(8 kb)

-novější motor má změněný klikový mechanismus, je použitá jiná subtilnější ojnice se zlepšeným mazáním kluzného ložiska pístního čepu - větší otvory, mazací drážka
tnP1201861.JPG(8 kb) tnP1201862.JPG(8 kb)

-novější motor má pozměněnou hlavu(vlevo)

PC261870.JPG

-zaznamenal jsem dva typy krytek na otvor pro výměnu svíčky, ten první je celohliníkový(zapůjčený od kamaráda) , druhý je snýtovaný z hliníkového výlisku a 4 ocelových pér. Osobně se této úpravě vůbec nedivím, hliník není zrovna ideální kov na pružiny :-) ....pozdeji krytku překreslím do CADu(zatim na to neni čas) pro ty co ji nemohou sehnat a mají možnost výroby napodobeniny,
krytka1.JPG(8 kb) krytka2.JPG(8 kb)



Novinky:

-Koupil jsem vrak jednoho Maneta S-100 r.v.1962 na náhradní díly, konkrétně motor, přední tlumič a plechový panel spínací skříňky.
-Novější motor má prasklý jeden odlitek a neodborně odvrtaný šroub, takže do skůtru půjdou starší kartery s vnitřkem z novějšího
-Na obzoru se objevily platné papíry ze sousední vesnice, takže by mi zůstala malá značka a ne ta velká plachta
-Stala se skvělá věc, sehnal jsem nepoškozené originální plexi, fotka po naleštění dole...(před čištěním a leštěním )
-Zase se na mne usmálo štěstí:-) poprvé za měsíc jsem na veteran.cz a on tam je na prodej nosič na Manetka :-) ( to je on )
-Podařilo se mi sehnat nově pochromované páky řazení a brzdy včetně pouzder, zachovalé víko kaslíku na baterky, pár sklíček na blinkry, panel spínačky a nakonec zlatý hřeb programu:-) krytku pod sedlo
-Od známého jsem dostal fotky Maneta S-125 s připojeným pávem, zde jsou...(po kliknutí na obrázek)

manpav.jpg(22 kb)




Nahoru
9.října 2005
PA091022.JPG
PA091022.JPG
PA091023.JPG
PA091023.JPG
PA091024.JPG
PA091024.JPG
PA091025.JPG
PA091025.JPG
PA091026.JPG
PA091026.JPG
PA091027.JPG
PA091027.JPG
PA091029.JPG
PA091029.JPG
PA091030.JPG
PA091030.JPG
PA091031.JPG
PA091031.JPG
PA151080.JPG
PA151080.JPG
PA151081.JPG
PA151081.JPG
PA151082.JPG
PA151082.JPG
PA151083.JPG
PA151083.JPG
PA151084.JPG
PA151084.JPG
PA151085.JPG
PA151085.JPG
PA151086.JPG
PA151086.JPG
PA151087.JPG
PA151087.JPG
PA151088.JPG
PA151088.JPG
PA151089.JPG
PA151089.JPG
PA151090.JPG
PA151090.JPG
PA151091.JPG
PA151091.JPG
PA151092.JPG
PA151092.JPG
PA151093.JPG
PA151093.JPG
PA151094.JPG
PA151094.JPG
PA151095.JPG
PA151095.JPG
PA181122.JPG
PA181122.JPG
PA181124.JPG
PA181124.JPG
PA181127.JPG
PA181127.JPG
PA181128.JPG
PA181128.JPG
PA181129.JPG
PA181129.JPG
PA181130.JPG
PA181130.JPG
PA261217.JPG
PA261217.JPG
PA261218.JPG
PA261218.JPG
PA261219.JPG
PA261219.JPG
PA261221.JPG
PA261221.JPG
PA271226.JPG
PA271226.JPG
PA271227.JPG
PA271227.JPG
PA281228.JPG
PA281228.JPG
PA281230.JPG
PA281230.JPG
PA281231.JPG
PA281231.JPG
PA281234.JPG
PA281234.JPG
PA281235.JPG
PA281235.JPG
PA281236.JPG
PA281236.JPG
PA281237.JPG
PA281237.JPG
PA281240.JPG
PA281240.JPG
PA281243.JPG
PA281243.JPG
PA291249.JPG
PA291249.JPG
PA291250.JPG
PA291250.JPG
PA291251.JPG
PA291251.JPG
PA291253.JPG
PA291253.JPG
PA291254.JPG
PA291254.JPG
PA291255.JPG
PA291255.JPG
PA291256.JPG
PA291256.JPG
PA291258.JPG
PA291258.JPG
PA291259.JPG
PA291259.JPG
PA301268.JPG
PA301268.JPG
PA301269.JPG
PA301269.JPG
PA301272.JPG
PA301272.JPG
PA301273.JPG
PA301273.JPG
PB171498.JPG
PB171498.JPG
PB171499.JPG
PB171499.JPG
PB171501.JPG
PB171501.JPG
PB171511.JPG
PB171511.JPG
PB181512.JPG
PB181512.JPG
PB181516.JPG
PB181516.JPG
PB191531.JPG
PB191531.JPG
PB191532.JPG
PB191532.JPG
PB191533.JPG
PB191533.JPG
PB251537.JPG
PB251537.JPG
PB251538.JPG
PB251538.JPG
PB251539.JPG
PB251539.JPG
PB251540.JPG
PB251540.JPG
PB261547.JPG
PB261547.JPG
PB261548.JPG
PB261548.JPG
Rozborka druhého motoru...19.ledna 2006
PC111850.JPG
PC111850.JPG
PC111851.JPG
PC111851.JPG
PC111852.JPG
PC111852.JPG
PC111853.JPG
PC111853.JPG
PC111845.JPG
PC111845.JPG
PC111849.JPG
PC111849.JPG
Pokračování práce na motoru... 7.února 2006
PC241865.JPG
PC241865.JPG
PC261870.JPG
PC261870.JPG
PC261871.JPG
PC261871.JPG
PC261872.JPG
PC261872.JPG
PC291879.JPG
PC291879.JPG
že by ten věnec dmychadla vlevo byl tovární kit pro zlepšení chlazení? :-))
PC291881.JPG
PC291881.JPG
PC291953.jpg
PC291953.jpg
PC291955.JPG
PC291955.JPG
PC291956.JPG
PC291956.JPG
PC292500.JPG
PC292500.JPG
PC292501.JPG
PC292501.JPG
PC416037.JPG
PC416037.JPG
PC426075.JPG
PC426075.JPG
PC426076.JPG
PC426076.JPG
PC429085.JPG
PC429085.JPG
PC429105.JPG
PC429105.JPG
PC508028.JPG
PC508028.JPG
PC508029.JPG
PC508029.JPG
 


Nahoru
Download

-další materiály jsou na webu www.manet.unas.cz
Návod k obsluze Manet S-100/00
Katalog náhradních dílů Manet S-100
Czechoslovak Motor Review - Anglicky psaná několikastránková recenze skůtru Manet S-100
Výkres stahováku dynamostartéru
Elektrické schéma Manet S-100
Údržba, opravy a seřizování skůtrů Manet
Věda a Technika Mládeži (1964)




sos.jpg(61 kb)